Alegerea lui Hobson – Recenzie

„Ce este sufletul?“ constituie, probabil, una dintre cele mai importante întrebări pe care omul și le-a pus de-a lungul timpului. În această situație, „Există suflet?“, trebuie să vină imediat după precedenta. Chiar dacă e posibil să nu aflăm niciodată răspunsul la niciuna dintre cele două întrebări, Robert J. Sawyer, încearcă să ne lămurească.

„Alegerea lui Hobson“ („The Terminal Experiment“) este o carte publicată în 1995, care îl pune în prim-plan pe Peter Hobson, un cercetător canadian. Acesta reușește să construiască un EEG ultra-performant capabil să scaneze și să înregistreze activitatea electrică a fiecărui neuron. SF-ul cărții nu este chiar așa SF, în sensul că tehnologia există în mare, doar că nu este suficient de „fină“. Acțiunea se petrece în viitor (evident), într-o lume în care, dacă dispui de suficienți bani, poți deveni nemuritor. Peste această modă, vine Peter cu descoperirea sa, ce schimbă omenirea cu totul.

Dr. Hobson își verifică EEG-ul pe mai mulți pacienți vii, până ia decizia să înregistreze și momentul morții. Astfel el descoperă ceea ce numește „suflet“. Ajutat de prietenul său, Sarkar Muhammed, Peter publică descoperirea.

Cartea urmărește două linii în paralel de aici încolo: cum se schimbă lumea și societatea după demonstrarea existenței sufletului, toate explicate pe scurt, prin prisma unor articole de ziar sau știri la televizor și, ceva mai important, continuarea cercetării lui Peter.

După uimitoarea descoperire, Hobson și Sarkar se decid să examineze mintea umană în detaliu, dar într-un mod nou și inovator – Peter își copiază conștiința într-un computer (povestea sună foarte aproape de „Transcendence“ – 2014, dar a apărut cu aproape două decenii înainte). Cercetătorii dezvoltă un plan bine pus la punct și creează trei „Peteri“ virtuali – unul de control, unul din care elimină ideea de mortalitate și unul din care elimină orice stimul fiziologic.

Experimentul merge, aparent fără probleme, până când persoanele pe cu care Peter avea ceva de împărțit încep să moară. De aici încolo SF-ul se transformă într-o poveste polițistă în încercarea de a găsi criminalul.

„Alegerea lui Hobson“ vine și aduce în discuție atât revoluția culturală, economică, socială și religioasă, de după demonstrarea existenței sufletului, cât și firea răzbunătoare a omului. Suspansul crește din ce în ce mai mult și nimic nu este dezvăluit până la sfârșit – pe oricine bănuiești, mai  devreme sau mai târziu, teoria este infirmată, doar ca să fie readusă în mintea cititorului două-trei capitole mai târziu. Este genul de carte pe care, dacă o prinzi pe mână, nu o lași până nu o termini.