Omul fluture – recenzie

L-am cunoscut pe Lucian Dragoș Bogdan în mai, la East European Comic-Con (pot spune că este primul scriitor pe care l-am întâlnit în persoană; yay). Avea un stand micuț la etaj și am văzut cărți, deci nu am putut să stau locului și m-am dus țintă la el. Am fost plăcut surprins că, în momentul în care am ajuns la măsuță, s-a oprit din scris, s-a ridicat și mi-a întins mâna. Atunci am știut că am în față un om cumsecade. Mi-a înmânat un pliant cu publicațiile sale și am ales „Omul fluture“. Suna bine, părea interesantă și mi-am zis „de ce nu?“. Mă bucur că am luat acea carte și că „părerea“ și „sunatul“ mi-au depășit așteptările cu mult. M-a atras și faptul că avea doi autori Lucian Dragoș Bogdan și Teodora Matei (pe care nu am avut încă plăcerea să o cunosc personal, dar sper să schimb acest aspect cât de curând).

Ceva mai târziu m-am întors la stand și am avut o scurtă discuție care s-a soldat cu oportunitatea debutului meu literar în Gazeta SF, cale pe care îi mulțumesc frumos, deci: Mulțumesc Lucian!

Țin să menționez că m-am ferit de scriitori români și știu și motivul: literatura obligatorie pentru bac — dacă îmi bagi ceva pe gât nu o să fiu capabil să mă bucur de acel ceva; plus faptul că acele romane, deși importante pentru cultura română, nu neg asta, nu m-au atras, nu mi-au plăcut în mod deosebit și nu și-au lăsat o amprentă impresionantă. Până recent m-am închis și izolat în literatura SF, fantasy și polițistă străină (mai ales britanică și americană). Apoi am dat peste „Omul fluture“.

Este un SF-polițist care nu pare chiar așa SF, în sensul că lumea conturată și pictată din cuvinte nu pare chiar așa de îndepărtată sau trasă de păr. Altfel spus, nu e doar posibilă, ci și probabilă — Pământul lipsit de resurse și viață în afară de oameni care constant caută un statul social mai bun, în Rețea, unde oricine poate fi orice, o lume unde banii fac legea în continuare și dacă nu faci parte dintre cei care trăiesc în virtual, ești un nimeni.

Personajele sunt numeroase, construite destul de complex cât să poți să te identifici cu ele, dar și suficient de misterioase cât să îți pui întrebări: Lucas-piratul, hacker profesionist, arogant și înfumurat ca unul care a gustat puterea și nu vrea să o lase, Sandra-scriitoarea, provenită dintr-o zonă nu tocmai bună, care s-a retras în cărți și vrea să obțină o poziție mai înaltă, dar, mai important, să publice o carte (aici am empatizat puțin cu ea), Andreas, alt scriitor, plin de succes, Oliver și Dana, agenții Cybpol a căror relație captivează și amuză, Luigi și Antonia Spaletti, victimele lui Lucas etc.

Povestea este plină de suspans, atinge intriga repede, apoi aproape că stă într-un punct culminant constant. Nu știi ce să crezi. Începi să bănuiești. Îți pui întrebări. Cei doi, Teodora și Lucian, surprind plăcut cu fiecare capitol, inclusiv cu micile povești ale personajelor („#“-urile dintre capitole, dar și din cadrul lor).

Nu intru în detalii legate de acțiune în sine, nu că nu aș vrea, dar dacă încep să scriu mai mult ajung să povestesc toată cartea. Spun doar atât: sunt cam 5-6 linii paralele care se intersectează constant în cele mai neașteptate moduri și care aduc în discuție problemele societății, atât a lor, cât și a noastră; nu poți să te aștepți la ceva pentru că neașteptatul este după colț și îți sare în față.

„Omul fluture“ captivează și încântă la fiecare pas. Este SF-ul plin de mister care nu pune personaje supra-umane în poziții imposibile, ci personaje atât de umane încât ai putea să juri că sunt oameni reali, după care te ți și pe care îi urmărești.

„Omul fluture“ nu este doar primul SF românesc care mă încântă, ci și primul roman românesc cu care mă delectez și despre care pot spune că m-a încântat.

Lucian Dragoș Bogdan și Teodora Matei au reușit să creeze și să contureze o poveste superbă a cărei continuare o aștept cu nerăbdare: „Maya“ vine curând.