Romcon 2016

Am ajuns și eu la Romcon 2016. În urma zilelor agitate din ultima vreme (parțialul de azi mai precis), am întârziat puțin cu o părere a evenimentului din ultimul week-end din octombrie. Am fost doar sâmbătă, câteva ore, pentru că nu mi-am permis o absență mai mare de la cursurile mele.

Să-ncep cu începutul cum s-ar zice. Mi-a plăcut și nu mi-a plăcut. O să încep cu părțile negative pentru că sunt mai puține și vreau să termin într-o notă pozitivă.

E prima dată când merg la un eveniment de genul Romcon, croit să stau o perioadă de timp și să asist la ceva conferințe, nu doar ca să mă aflu în treabă și să dau subsemnatul, dar ceva mi-a atras atenția de cum am ajuns acolo: puțină lume. Era undeva pe la 10 și 20 când am ajuns la Universitatea de Arhitectură și primul eveniment din agendă trebuia să înceapă la 10:30. Credeam că o să fie ceva oameni acolo, încântați, iubitori de SF… 20-30. Ok, era dimineață, era devreme, era sâmbătă, dar până la prânz nu prea apăruseră mult mai mulți. Chiar m-am întristat puțin că, dintre iubitorii de SF din țară, erau doar o mână de oameni. Erau mai mulți scriitorii de SF ale căror cărți le-am citit/am auzit/le am pe wishlist decât fani de SF.

Un alt lucru de care nu m-a încântat a fost o lungă discuție care, după mine nu-și avea locul acolo. Nu mă bag în acea discuție din trei motive: 1. nu știu exact de unde a plecat și ce a cauzat-o; 2. nu sunt în măsură să-mi dau cu părerea despre acel subiect; 3. sunt nou în această colectivitate și încă nu am habar dacă discuțiile de genul apar des sau a fost o excepție (sper că este a doua variantă). Pe lângă faptul că se revenea la acel aspect, pălăvrăgeala (pentru că altfel nu pot s-o numesc) a produs și o decalare a programului, ajungându-se la stadiul în care anumite puncte din program au fost amânate sau anulate cu totul.

Am terminat să mă plâng, așa că trec la părțile bune.

OMG! OMG! OMG! CĂĂĂĂĂĂRȚI!

Asta se derula în capul meu când am intrat. Și nu orice cărți. Erau SF-uri peste SF-uri peste S… înțelegeți voi. Cu ceva postări în urmă, nu că aș avea prea multe, spuneam că sunt sub embargou în ceea ce privește achiziția de noi volume. Directiva era încă în vigoare, dar am scăpat între cărți și, cum știam că Michael Haulică avea să ajungă, am sărit pe „O hucă în minatul Inand“ de la Tritonic. Apoi a fost și lansarea „3.1“ (tot Tritonic) și am sărit și acolo că doar a zis-o și Bogdan Hrib: „când mai apuci să iei o carte cu trei autografe“ (adică Sebastian A. Corn, Michael Haulică și Dănuț Ungureanu). M-am oprit la cele două achiziții, dar am plecat cu trei cărți. Miloș Dumbraci mi-a făcut o mare bucurie dăruindu-mi un exemplar din cartea sa debut de la Millenium Books. Nu am avut de suferit prea mult de pe urma încălcării restricțiilor, doar am fost la prima abatere, de a doua…

14936900_1172806036098590_430444785_n

A fost plăcut să pot să stau de vorbă cu autorii care m-au adus la literatura română. Am avut posibilitatea să stau de vorbă cu Lucian Dragoș Bogdan și să facem schimb de idei (adică eu îi spuneam ce idei mi-au mai venit și el îmi dădea un feed-back și sfaturi). M-am întâlnit și cu Teodora Matei cu care am reușit să schimb câteva vorbe și 2-3 glume. M-am întâlnit cu Daniel Timariu pentru prima dată pe viu. Am schimbat idei cu Alex Lamba, Anamaria Ionescu, Rodica Bretin și Sebastian A. Corn. Știam că am pierdut mult prin refuzul meu de a citi autori români, dar până acum, nu știam cât de mult. E o oportunitate superbă să poți să îi spui cuiva direct că i-ai citit cartea  și să-l vezi cum zâmbește și se bucură. E plăcut să poți să-i cunoști, să schimbi o impresie, să le strângi mâna. Toate acestea mai ales având în vedere că eram băgat în seamă.

(cum tot mă întâlneam cu oamenii, am zis să mă duc să-mi semneze și mie)

Ăsta a fost alt motiv pentru care mi-a plăcut Romcon. Eu, micuț cum sunt, la început de drum, tipul care stă în colț sau la marginea cercului când dau de oameni noi și nu este băgat în seamă pentru că nu bagă pe nimeni în seamă pentru că nu este băgat în sea… Am fost salutat de oameni pe care-i mai văzusem la alte evenimente, nu de genul Romcon. Am putut să cunosc, deși, introvertit cum sunt, nu prea am reușit să scot prea multe vorbe pe gură, alți scriitori, alți bloggeri (Jurnalul unei cititoare – Georgiana, Assassin CG – Silviu, Golem 14 – Florin, Cu mintea la SF – Silvia, Fan SF – Liviu, Nantan Lupan – Ileana). Când eram lângă un grupuleț în care cunoșteam pe cineva am fost băgat în seamă, am fost întrebat de sănătate, am putut să-mi dau cu părerea etc. Ok, nu am fost acolo zbătăios și într-o încercare de a mă pune în prim-plan, dar faptul că puteam să vorbesc a însemnat mult. Din liceu m-am obișnuit cu ideea că nu prea pot să vorbesc și nici în prezent când apare câte cineva care simte nevoia să vorbească mult și fără rost nu mai pot să mă exprim. Refuzam și refuz pur și simplu să mai încerc să spun ceva dacă sunt întrerupt aiurea în mijlocul ideii. Acum însă nu a fost cazul. Mi-am dus gândurile până la cap. De-asta îmi place grupul mare de iubitori de SF: discută de idei și situații interesante, nu de ce silicoane și-a pus X sau de mașină și-a luat Y, și acceptă și integrează noii veniți.

Alt plus, pe care nu l-am fructificat până la capăt, am întâlnit bloggeri, dar nu am apucat să stau la Blogosfera SF&F de sâmbătă seara. O parte din ce s-a discutat acolo găsiți aici. Lor vreau să le spun că au câștigat un subscriber (dacă nu era deja).

Înainte de încheiere: Felicitări tuturor câștigătorilor premiilor Romcon 2016, dar și tuturor finaliștilor.

Premiile Romcon 2016:

– cel mai bun roman al anului 2015: Liviu Surugiu – “ERAL”
– cea mai bună povestire a anului 2015: Andrei Duduman – “Eroi fără voie”
– cea mai bună nuvelă a anului 2015: Aurel Cărăşel – “Galaxia Sudică”
– cel mai bun volum de povestiri al anului 2015: Liviu Surugiu – “Rămăşiţele viselor”
– cea mai bună antologie a anului 2015: “Antologia Helion, vol. II”
– cel mai bun debut al anului 2015: Laura Nureldin – “Regii timpului”
– cea mai bună publicaţie anuală/bianuală a anului 2015: Galileo
– cea mai bună revistă a anului 2015: Helion
– cel mai bun artist plastic al anului 2015: Laura Ceica
– cea mai bună editură a anului 2015: Crux Publishing
– cel mai bun film al anului 2015: Adrian Chifu – “Eternal Traveler”

În încheiere: Romcon 2016 putea să iasă mai bine, dar nu a fost chiar așa rău și chiar merită să mai fie astfel de evenimente care să primească mai multă publicitate.

8 thoughts on “Romcon 2016

  1. păi, măcar sîmbătă să vii, la lansările SF.
    altfel, mă bucur că te-ai simțit bine și sper să ne vedem cît mai des, la cît mai multe evenimente. stai cu ochii pe noi, ca să afli cînd mai organizăm cîte ceva.
    m-am bucurat de revedere.

    Like

  2. Pingback: Cu întârziere, despre Romcon | Cu mintea la... SF

  3. Pingback: Romcon 2016 – ecouri | Assassin CG

Leave a Reply

