3.1 – Recenzie

Lansat la Romcon, volumul „3.1“ de la editura Tritonic cuprinde câte o povestire de la cei trei autori: Sebastian A. Corn, Michael Haulică și Dănuț Ungureanu.

Nefiind ale aceluiași autor, nu pot să vorbesc despre volum fără să trec prin fiecare poveste.

„Epideemia“ – de Sebastian A. Corn: o lume a viitorului (poate fi considerată și istoria foarte, foarte veche pentru că nu avem date temporale clare, deși există niște instrumente care par moderne, cine poate spune că nu au existat și cu mult, mult timp înainte sau că evoluția epidemiei nu ne-a adus la acest punct). Acțiunea se petrece într-un sat de la Polul Nord, unde apare o epidemie. Până aici toate bune și frumoase, nimic special și neatins până acum de literatura SF. Apoi vine Sebastian A. Corn și pune această boală într-un civilizație care folosește biotehnologia. Nu în sensul de cyborgi, sau forme de viață care folosesc mașini și metale pentru a deveni ceva hibrid, ci pură tehnologie cu substrat biologic — adevărate dispozitive de nenumărate forme care sunt vii, cresc, se dezvoltă, îmbătrânesc etc. (nu spun nici că această idee nu a mai fost atinsă, doar că se îmbină mai bine în poveste). În prim plan îi avem pe Bunăseara, liderul comunității, și Serbczak, vraciul. De la început se remarcă pregătirea medicală a autorului care explică în termeni simpli evoluția și tratamentul aplicat în acel mic sat înghețat. Una dintre ideile sale mi-a plăcut din nenumărate motive: scribi care pot să intre în sângele pacientului și să trimită la vraci informații legate de starea internă a bolnavului cu alte cuvinte, mici dispozitive capabile să facă toate analizele absolut necesare. Un alt aspect pe care l-am apreciat este dorința vraciului (aș putea spune chiar persona autorului) de a afla datele despre condițiile de îmbolnăvire.

14886138_1172807026098491_80417284_n

„Povestea lui Calistrat Hadâmbu“ – de Michael Haulică: o poveste cel puțin ciudată. În ceea ce pare Bucureștiul anilor 1800-1900 combinat cu ceva mai modern, dar nu prea, un bărbat, Calistrat Hadâmbu din Vizireni Buzăului, se găsește într-o situație neașteptată. Povestea are un ritm alert și ne poartă din București, peste Europa, la bordul Chiotului Răzbunării, numit înainte Hektorfasza, un dirijabil, condus de Andrian Burghelea. Echipajul format din comandant și cele 4 duzini de soldați (Dragonii valahi, Icarii albaștri, Lupii Daciei și Zăganii neostoiți) luptă pe tot cuprinsul continentului până în Danemarca. Se fac treceri de la prezent la explicarea unor evenimente și conturări ale unor evenimente sau personaje, fără însă a da prea multe explicații. Cititorul ajunge ca personajul principal: să tot pună întrebări la care nimeni să nu-i ofere un răspuns clar (lui Calistrat, colegii de echipaj, nouă, autorul). Adaug și faptul că pe lângă personajele din centru poveștii, sunt mulți figuranți, doar menționați scurt, uneori, puțin cam obositor. Există o circularitate a poveștii, vizibilă începând cu paragrafe și mergând până la pasaje lungi. Per total însă, am rămas cu o stare de genul: „Ce am citit, că nu pricep nimic?“. Nu mă plâng, povestea este amuzantă, dar nu pare să aibă cap și coadă, având în același timp de-amândouă plus un corp, dar am rămas cu mai multe întrebări decât răspunsuri (nu că primești vreunele).

14914961_1172807316098462_57207390_n

„Anatomic Graffiti“ – de Dănuț Ungureanu: aici clar vorbim de o lume a viitorului, însă, după mine, povestea nu o cuprinde suficient de mult, dar sunt curios. Având în vedere că există și o lansare la Gaudeamus (sâmbătă, 19.11, ora 15:30, standul editurii Fusion 21) a unei cărți cu același nume, aș merge pe presupunerea că această poveste este mai mult un teaser. Conceptul de LOD îmi este neclar, dar din ce am reușit să pun cap la cap, acest dispozitiv (dacă îl pot numi așa) este un parazit (vierme) care se leagă de creierul oamenilor și crește. Îmi este neclar în ce fel funcționează mai exact și care este scopul lor, dar pare să fie un fel de mecanism de control al populației care induce comportamente violente pe măsură ce crește, situație în care este ras. Autorul dă o perspectivă din punctul de vedere al unui e-gabor, ca paralelă cu Igor, personajul principal. Ideile de transfer de durere, legături care pot omorî doi oameni, relații similare, dar foarte diferite de societatea actuală se împletesc în acest univers care apare după un eveniment neprecizat care schimbă fața omenirii.

14877812_1172806789431848_1768260873_n

Ideea de lua câte o povestire de la autori, de a le pune într-un volum și de a le promova mi se pare nu doar bună, ci genială. Eu am mai spus acest lucru și o să-l mai menționez de-acum încolo până când o să mă simt la zi („aproape de“ mai mai corect) cu literatura română, dar sunt convins ca pe viitor să încep să citesc și acești trei autori. Este o modalitate simplă de a le promova  operele, de a-i face mai cunoscuți (eu auzisem despre doi dintre ei până acum), fără să obligi cititorul necunoscător și care nu vrea să riște să-și cumpere o carte pe care să descopere mai târziu că nu o place. Prin „3.1“ intri în contact cu trei autori și prinzi ceva din stilul lor de a scrie, din ideile lor (plus că ai o carte semnată de trei oameni). Poate pe alții nu i-ar convinge de niciunul, sau poate de doi dintre ei, dar sunt toți trei promovați și poate, doar poate, cineva care citește aceste scurte povești va vrea să meargă mai departe. Cum a menționat și Alex Lamba în ultimul număr al Gazetei SF, poveștile sunt foarte diferite, variate, cu teme și concepte fără legătură unul cu altul, ceea ce ajută și mai mult cititorul să aleagă ceva.

Cred că ideea este bună și chiar merită aplicată mai departe… sâmbătă, 19.11, ora 18:00, standul Tritonic, Gaudeamus, lansare „3.2“.

Ok, poate chiar mai departe, cu un „3.3“/„4.1“/„2.1“/„3.1.1“ etc. Idei sunt multe, autori sunt mulți, poate merge aplicată și pentru alte genuri.

Deci felicitări editurii Tritonic pentru această inițiativă și celor implicați în geneza și realizarea ei.